Wychowanie metodą Montessori na warszawskiej Białołęce „Pomóż mi zrobić to samemu”.

Według dr Marii Montessori istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych, odpowiedzialność za siebie i świat. Istota pedagogiki sprowadza się do rozwijania indywidualnych cech osobowości, poszerzania wiedzy; stwierdza, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się we własnym tempie, aby uczyć się szybciej i efektywniej.

Kochani rodzice, razem towarzyszymy Waszemu dziecku w rozwoju, aby:

  • w istotny sposób wpływać na Jego poczucie bezpieczeństwa;
  • stawiać przed nim wyzwania odpowiednie do etapu Jego rozwoju;
  • zachęcać do działań, które zdaniem dziecka przekraczają Jego aktualne możliwości;
  • dyskretnie pomagać osiągnąć cele w mniemaniu dziecka nieosiągalne;
  • zachęcać do poszukiwania niestandardowych środków działania, do tworzenia;
  • cieszyć się razem z dzieckiem z osiągniętego sukcesu;
  • towarzyszyć mu w chwilach drobnych niepowodzeń i wielkich klęsk; 

 

Cechy Pedagogiki Montessori

  • rozwija indywidualne cechy osobowości dziecka,
  • kształtuje i formuje postawę oraz światopogląd,
  • rozwija samodzielność i wiarę we własne umiejętności,
  • uczy koncentracji uwagi, ćwiczy umiejętność skupienia i pamięć,
  • uczy szacunku do innych, siebie samego i do pracy,
  • jest skierowana na dziecko,
  • respektuje jego potrzeby i zainteresowania,
  • uczy prawidłowych relacji z otoczeniem,
  • uczy współpracy i współdziałania,
  • uczy przez działanie,
  • czerpie z naturalnej ciekawości dziecka otaczającym je światem,
  • pozwala samodzielnie odkrywać kolejne tajemnice.

Reguły swobodnej pracy, skierowane do ucznia:

  • Nie przeszkadzaj innym w pracy.
  • Nie mów głośno, wystarczy szept.
  • Doprowadź każdą pracę do końca.
  • Bądź rzetelny w samokontroli.
  • Nie przeszkadzaj, kiedy nauczyciel objaśnia coś innemu dziecku.
  • Chętnie pomagaj innym w pracy.
  • Każdą pomoc odstawiaj na stałe miejsce.

 

Cele edukacyjne realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
  • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
  • osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
  • wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
  • uniezależnieniu od nagrody,
  • formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
  • szacunku dla pracy innych,
  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa,
  • umiłowaniu rzeczywistości i otoczenia.

Marzec

Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy

  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną: coraz dłuższe dni, wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu.
  • Poznanie zwiastunów wiosny: kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pierwszych pąków na drzewach i krzewach.
  • Przyloty ptaków: bociany

Założenie w sali „zielonego ogródka” - zajęcia MAŁY OGRODNIK

  • Poznanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (woda, gleba, powietrze itd.)
  • Opowiadanie dzieciom skąd się biorą rośliny, pokazanie nasion, bulw.
  • Wdrażanie do systematycznego pielęgnowania roślin, obserwacja wzrostu roślin.
  • Wykonanie kwiatów z bibuły.
  • Poznawanie popularnych kwiatów doniczkowych.
  • Pokazanie, jakie narzędzia są potrzebne do wykonywania prac w ogródku.
  • Zabawy ruchowe

3. 18.03 – Międzynarodowy Dzień Słońca.

  • Wiersz o marcu – polskie przysłowia.
  • Pogadanka na temat znaczenia promieni słonecznych dla ludzi, zwierząt i roślin

4. 21.III– Pierwszy Dzień Wiosny

  • Powitanie wiosny
  • Opowiadanie, na czym polega tradycja topienia marzanny, parady wiosenne.
  • Zabawy ruchowe deszczyk pada, słońce świeci.
  • Aktualizacja kącików przyrody i przygotowywanie się do świąt.
  • Przygotowania do świąt wielkanocnyc; tradycjach wielkanocnych itp.
  • Zajęcia plastyczne – różne techniki malowania pisanek.
  • Wykonywanie baranów i kurczaków

Kwiecień

1. IV– Międzynarodowy Dzień Ptaków

  • Omówienie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode).
  • Gromadzenie literatury, zdjęć, albumów o ptakach.
  • Zajęcia plastyczne – papieroplastyka wykonywanie ptaka z papieru.
  • Gromadzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną.
  • Doświadczenie:  Jak olej działa na ptasie piórka – czyli jak bardzo szkodliwe jest zaśmiecanie jezior i rzek dla ptaków wodnych

1– 7 IV– Tydzień Czystości Wód- Spotkanie z kroplą wody – co to jest woda

  • Pogadanki, dyskusje ekologiczne, wdrażanie do racjonalnego gospodarowania wodą.
  • Zapoznanie ze znaczeniem wody dla życia na Ziemi.
  • Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie.
  • Znajomość źródeł zanieczyszczenia wody.
  • Poznanie sposobów ochrony i oszczędzania wody.
  • Podejmowanie działań na terenie Przedszkola i własnego domu zmierzających do zmniejszenia zużycia wody,
  • DOŚWIADCZENIE: jak wykonać bańki mydlane za pomocą słomki i szamponu

5. IV– Światowy Dzień Leśnika i Drzewiarza.

  • Obserwacja leśnej przyrody podczas spaceru w pobliżu Przedszkola, obserwowanie jak wygląda kora drzew.
  • Poznawanie drzew w najbliższym otoczeniu- uwrażliwienie dzieci, że drzew i krzewów nie należy niszczyć.
  • Podział drzew na liściaste i iglaste, liczenie drzew.
  • Zajęcia plastyczne- wyklejanie szkicu liścia plasteliną lub malowanie farbami.
  • Zabawy ruchowe

7. IV– Światowy Dzień Zdrowia

  • Propagowanie zdrowego stylu życia.
  • Zajęcia Mały kuchcik.
  • Rozumienie konieczności spożywania żywności produkowanej metodami ekologicznymi

IV– Dzień Ziemi

  • Poznanie sposobów ratowania Ziemi, popularyzowanie haseł proekologicznych, pogadanki dyskusje,
  • Unikanie korzystania z plastikowych opakowań i reklamówek,
  • Warzywa i owoce: rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
  • Owoce Polskie i egzotyczne, liczenie owoców i warzyw
  • Owoce smaczne i zdrowe,- wykonanie sałatki owocowej
  • Zabawy ruchowe „ nie depcz grządek”.
  • Zajęcia plastyczne – dzieci rysują szkic owocu a potem wyklejają wydzieranką z papieru kolorowego
  • Porządkowanie terenu Przedszkolnego.
  • Pielęgnowanie roślin w kąciku przyrody

25. IV– Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem

  • Szukamy źródeł hałasu w najbliższej okolicy.
  • Uczymy się mówić i bawić ciszej

Maj

Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy

  • Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperyment.
  • Wykonywanie wiatraczków z kartonu.
  • Oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, np: tulipany, nasturcje, lilie; omówienie ich budowy oraz etapów rozwojowych

15. V– Święto Polskiej Niezapominajki

  • Szukanie polnych niezapominajek.
  • Wykonanie niezapominajkowych dzieł sztuki.
  • Obserwacja owadów, poznawanie pszczół, motyli.
  • Wykonywanie motyla za pomocą różnych form plastycznych

15. V– Dzień bez Samochodu

  • Rozumienie potrzeby ochrony środowiska poprzez zmniejszenie ilości spalin w powietrzu.
  • Uświadomienie roli wycieczek pieszych i rowerowych dla zdrowia i środowiska.
  • Wyrażanie piękna przyrody za pomocą środków plastycznych, literackich

31. V– Dzień Bociana

  • Poznanie zwyczajów i wyglądu bociana.
  • Zabawy ruchowe bocian i żabki.
  • Co wiemy o żabkach – opowiadanie historii żabki.
  • Zajęcia plastyczne żabka.

Prywatne przedszkole
Różowy Słoń

ul. Szczupacza 3
03-195 Warszawa

Poniedziałek - Piątek
6:30 - 18:00